본문 바로가기

쓰고/단상

'grow up' vs 'transformation'














What is the difference between 'grow up' and 'transformation of perspective'?
I think former one is more related to the term 'mature' and latter one is to 'learn'. But it's not that obvious.

Suppose a middle school student. One day s/he watched a documentary film on Africa's inadequate medical infra. And after that s/he searched internet for more information and found out that there are people who suffer from disease that can be easily treated if supplies/doctors are enough. Eventually he decided to study medicine in order to help poor people. Is that a 'grow up' or 'transformation'? 

Actually the more critical question is this :
Are there any differences between adult's learning and adolescence's learning?

According to Piaget's theory, there is no significant difference between 14 years old student's cognitive activity and adult's. Then what can be the border line?

'성장'과 '관점의 전환'은 어떻게 다른 걸까? 분명히 성장이라는 것은 몸의 발달, 혹은 성숙과 관련된 것 같고 관점의 전환이라고 하면 학습 혹은 무언가 후천적으로 습득된 것에 관련된 것 같은데 정확하지가 않다. 

어떤 중학생이 아프리카의 열악한 의료환경에 관한 다큐멘터리를 보고, 관련된 정보를 찾아보고, 의료시설이나 인력의 부족으로 인해 쉽게 고칠 수 있는 병으로도 많은 사람들이 고통받는다는 사실을 알았다고 가정해보자. 그/녀가 이전에는 모르던 사실들에 기반해 자신의 삶의 목표를 의사가 되어 어려운 사람들을 도와주는 것으로 바꿨다고 한다면, 그것은 관점의 전환인가 아니면 성장인가?

사실 보다 더 중요한 질문은 이것이다. '성인의 학습과 청소년의 학습에 차이가 있을까?' 피아제의 이론에 따르면 14세 이후로는 모두 '형식적 조작기'에 속하기 때문에 성인이나 중학생이나 인지활동 자체에 근본적인 차이란 존재하지 않는다. 그러면 14세의 학습과 성인의 학습 사이를 구분해주는 큰 차이라는 건 무엇인 걸까? 


흠.... 없을 수도 있지 않나 -_-;;;; ㅋ